Finn den beste kombinasjonen av lønn og goder
Hvem sier det ikke finnes vinn-vinn-situasjoner i lønnsforhandlinger? Finn kombinasjoner av lønn og goder som ansatte heller vil ha, som dere kan tilby til en lavere kostnad.
Hvem sier det ikke finnes vinn-vinn-situasjoner i lønnsforhandlinger? Finn kombinasjoner av lønn og goder som ansatte heller vil ha, som dere kan tilby til en lavere kostnad.
Jeg skjønner ikke hvorfor ikke alle gjør dette!
Kan dere tilby ansatte kombinasjoner av lønn og goder som de virkelig synes er attraktive, og som skiller dere fra andre, har dere et fortrinn i kampen om arbeidskraften. Ikke trenger det å koste dere mer heller, for mange virksomheter har i dag valgt sine goder uten data på hva ansatte verdsetter, hva godene koster, og hvilke trade-offs ansatte er villige til å gjøre.
En familiefar med tre barn lever et annet liv enn en nyutdannet og singel kvinne. De tar ulike valg alle andre steder i livet – i resturantene de besøker, reisene de drar på og bilen de kjøper. Hvorfor skulle de ikke kunne ta ulike valg når det gjelder godene de får fra jobben? Dette er kun et fåtall virksomheter som gjør, så her er det mulig å skille seg ut. Så ønsker dere å være litt fremme i skoa, gjør vi analysene som lar dere designe de optimale pakkene for ulike grupper.
Analysen av ansattes preferanser kalles Choice Based Conjoint. Den presenterer ansatte for flere ulike kombinasjoner av lønn og goder, og ber de om å velge hvilke kombinasjoner de foretrekker. Dette lar oss måle hvor høyt ansatte verdsetter godene i forhold til hverandre, og hva de er villige til å gi avkall på for å kunne få noe annet. Videre kan vi beregne hvilke kombinasjoner ansatte vil vurdere som mest attraktive.
Data på hvordan ansatte verdsetter ulike goder kobler vi med kostnaden for hvert enkelt gode. Deretter får dere tilgang til et simuleringsverktøy som lar dere teste ut ulike kombinasjoner, og beregne hvor mye de koster og hvilke ansatte kommer til å verdsette høyest. Slike simuleringer kan ledergruppen og HR gjøre alene, eller sammen med tillitsvalgte.
Hos TAG Arkitekter, nå en del av Sweco, fant vi en kombinasjon av goder som var mer attraktiv og som kostet 1,5 mill å tilby per år. Selskapet hadde i overkant av 100 ansatte og et resultat på rundt 3 millioner. Altså en betydelig gevinst. Så hvor mange ansatte har dere? Hvor mye tror du dere kan spare?